Corporate magazine: NAW magazine 

Opdrachtgever: Proof

Al even geleden, maar een productie waar ik nog steeds trots op ben: de NAW magazines die ik namens Proof maakte voor Bouwfonds (nu BPD). Concreet hield dat in dat ik voorstellen deed voor de inhoud (welke onderwerpen in welke redactionele vormen), de synopsis en briefings opstelde, redacteuren selecteerde en aanstuurde, eindredactie deed en met art-director Ritchard sparde over beeldredactie en vormgeving. 

Redactionele formule

NAW bestond al een tijdje en had een heldere formule. Het bestond uit twee secties: de ‘Bouwfonds-sectie’ van zo’n 22 pagina’s, met vastomlijnde rubrieken om het werkterrein van Bouwfonds te belichten, en een volledig vrije thema-sectie van zo’n 30 pagina’s in het hart van het blad. Mijn kracht was vooral om de maatschappelijke en menselijke aspecten goed te belichten en daar aansprekende vormen voor te bedenken.

Thematisch magazine

Vooral die thema-sectie vond ik heel leuk om te maken: bedenken wat geschikte thema’s zijn en welke deelaspecten in welke redactionele vorm(en) aan bod moeten komen. Neem de 50e jubileumeditie: daarvoor bedacht ik het thema ‘Lang zullen we leven’, uitgewerkt in verhalen over o.a. de impact van de gestegen levensverwachting op de inrichting van Nederland en innovaties voor de steeds ouder wordende mens. Verder gingen we natuurlijk ‘los’ op het cijfer 50 (wonen op 50 m2, bewoners van huisnummer 50, wijken die 50 jaar geleden zijn gebouwd). Dat jubileumnummer is (in spreads) nog steeds te bekijken op Issuu; de themasectie vind je vanaf pagina 33.

Maatschappelijke oriëntatie

Voor de inhoudelijke en creatieve aansturing van de thema-secties kwam mijn bovengemiddelde interesse in maatschappelijke trends, sociale geografie, klimaat en landschap goed van pas. Als de tijd het toestond, schreef ik zelf ook graag een of meerdere artikelen – hieronder zie je een paar voorbeelden. Daar ben ik zelfs nog een tijdje mee doorgegaan nadat NAW was ondergebracht bij een ander bureau. Het blad bestaat nu niet meer; NAW is in 2018 vervangen door het internationaal georiënteerde BPD magazine.

Bruggen slaan

Als je plannen hebt voor (of wel wat hulp kunt gebruiken bij) een uitgave met een vergelijkbare brede maatschappelijke oriëntatie zoals de thema-sectie van NAW: ik hou me van harte aanbevolen! Ik heb er plezier én ik ben er goed in om op een journalistieke manier bruggen te slaan tussen de business van de opdrachtgever en onderwerpen die (latent) leven in de samenleving.  

 

NB. Die onderste spread is uiteraard van de bekende illustrator Jan Rothuizen en niet van mij. Al was het wel mijn idee om hem te vragen voor een visualisatie van het begrip ‘veilige leefomgeving’. 

 

 

Kennismaken?

Op zoek naar een ervaren freelance (eind)redacteur / tekstschrijver / contentspecialist / mediamaker met een voorliefde voor  'groene' onderwerpen? Je bereikt me als volgt:

(06) 3893 1567

marieke[at]enterenter.nl