Selecteer een pagina

Mini-magazine & podcasts:
Netwerk Mediawijzer

Als interim-contentstrateeg bij LBL heb ik samen met directeur Willem Vierdag een mooie productie ontwikkeld voor Netwerk Mediawijsheid. Een goed voorbeeld van hoe creativiteit het verschil kan maken als het budget bescheiden is.

 

Jubileum-uitgave

Netwerk Mediawijsheid benaderde LBL met het idee om de start hun tweede decennium te markeren met een uitgave voor relaties. Iets inhoudelijks en inspirerends. Een magazine, was de eerste gedachte. Alleen bleek het budget aan de krappe kant om iets écht onderscheidends te kunnen maken.

Creatieve oplossing

Willem en ik bedachten daarom een andere oplossing, die beter paste bij het karakter van Netwerk Mediawijsheid. Een serie podcasts over drie actuele mediawijsheid-thema’s, te ontsluiten via een mooi mini-magazine dat via een augmented realityapp de podcasts direct tot leven wekt. Met boeiende ontmoetingen tussen wetenschappers en kunstenaars als rode draad. Netwerk Mediawijsheid was direct enthousiast.

Goed teamwork

Ik deed de inhoudelijke research, stelde de synopsis op en zocht uit welke wetenschappers en kunstenaars een goed duo zouden vormen voor het betreffende thema. Het regelen van de interviews heeft me een paar slapeloze nachten bezorgd, maar het lukte! LBL’s audio/videoman Harro stelde de podcasts en video’s samen, terwijl ik samen met LBL-vormgever Jitske het mini-magazine maakte en LBL-partner Trinfinity een prima werkende AR-app opleverde.

Omni-channel

Deze productie beleefde z’n primeur tijdens de eindejaarsbijeenkomst van Netwerk Mediawijsheid. Extra leuk was dat ik met Roos Groothuizen (een van de geïnterviewde kunstenaars) was overeengekomen dat zij daar acte de présence gaf met haar ‘Black Box Bellagio’. Dat is een casino met persoonlijke informatie als inzet. Daarmee heeft deze installatie raakvlakken met twee van de drie podcast-thema’s: Gamification en Surveillance-maatschappij. Naast print, audio en video kreeg deze productie dus ook nog een live-component.

Creativiteit

Begin 2019 kregen de overige relaties van Netwerk Mediawijsheid de uitgave, in combinatie met de nieuwjaarskaart die Jitske en ik ook hebben gemaakt. Het leverde enthousiaste reacties op van de opdrachtgever, hun relaties en de geïnterviewde kunstenaars en wetenschappers. Een makkelijke productie was het niet, maar wel een hele gave. Netwerk Mediawijsheid, LBL én ik zijn trots op het eindresultaat.

(06) 3893 1567

marieke[at]enterenter.nl